Betalning sker i förskott inom 7 vardagar


Betalsätt
Swish
Banköverföring
Plusgiro



Påminnelseavgift
Om betalning inte skett i tid kommer du få påminnelser. Påminnelseavgift à 60 kr tillkommer vid andra påminnelsen. 
Sker ingen betalning alls blir du spärrad från framtida köp och service hos Fru Ur. 


 

Leverans sker med PostNord efter mottagen betalning.

Slut i lager?
Varor som inte finns i lager går att beställa -  och räknas som Beställningsvaror med längre leveranstid.



Leveranstid
Lagervaror: 2-4 vardagar
Beställningsvaror: 10-18 vardagar 


Från det att betalningen är registrerad skickar vi din order inom 24 timmar. Därefter tar fraktbolaget över ansvaret. Efter nyår har PostNord förlängt leveranstiderna för vanligt brev. 
Vi ansvarar inte för fraktbolagens eller underleverantörers ev. förseningar. 

För beställningar av varor i Butiken gäller Fri frakt med PostNord inom Sverige.

Önskas spårbart, postförskott eller andra fraktsätt (Schenker, DHL, Bussgods) går det bra - men du står för eventuell merkostnad i porto. 

Vid service av klockor är det du själv som står för ansvar och kostnad för frakt till och från oss.

Vid order under 35 kr debiteras 10 kr i frakt



Kunder inom EU :
- order under 299 kr: 21 kr 
- order mellan 300-499 kr: 56 kr
- order över 500 kr: 80 kr

För att beställa måste du vara över 18 år. 

Minsta ordersumma: 35 kr
För ordrar under 35 kr tas fraktavgift ut: 10 kr


Inget konto - inga nyhetsbrev!
För att handla hos oss behöver du inte skapa ett konto eller ange personnummer. Vi lämnar aldrig ut dina uppgifter till andra och skickar inte ut någon form av Nyhets-brev.


Fru Ur betalar skatt och moms i Sverige.
Alla priser anges i Svenska kronor (SEK) och visas inklusive moms (25%).

I samband med beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Vi lagrar fakturauppgifter i 7 år enligt bokföringslagen. Du har enligt personuppgiftslagen rätt att få fram den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Offerter för service och Specialbeställning är giltig i 10 dagar, när de godkänns är de giltiga tills vidare.

Fru Ur förbehåller sig rätten att ta varor ur sortimentet. Detta ifall leverantören slutar tillverka dem.

Ingen får använda bilderna som finns på denna hemsida utan tillåtelse.

Vissa av banden som finns med på CITES-listan (B) är importerade inom EU och behöver inget separat CITES-intyg då de inte är utrotningshotade. Importören har CITES-intyg.

Med reservation för felskrivningar av beskrivningar och ej uppdaterat lager samt pris på hemsida.

Force majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingågna avtal.

Inom 14 dagar efter att du mottagit varan kan du ångra ditt köp. Du kan inte  avbryta en lagd order. Du kan inte ångra en specialbeställd  eller specialanpassad vara *.

Du står för frakten tur och retur. Avgift för porto och hanteringsavgift som debiteras för frakten till dig är:

- order under 35 kr: 0 kr
- order över 36 kr: 49 kr


 

Returfrakt: Avsändare och ordernummer måste alltid anges! Om ordern skickades spårbart ska den sändas spårbart tillbaka. 


Skick: Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Varor vars förpackning består av genomskinlig plast   får inte vara brutna. 

Återbetalning: Sker inom 14 dagar efter att varan skickats tillbaka och skicket bekräftat godkänt. Finns tecken på slitage dras kostnad för detta av. 

* T.ex. varor som inte finns i sortiment på hemsidan och märkesspänne som är öppnad för att monteras på band enligt ditt önskemål. 

Om varan har fabrikationsfel måste du kontakta oss snarast via Formuläret under fliken "Kontakt". Du förklarar vad som har hänt och visar bild på varan.

Du måste ange:
Ditt namnadress, e-post och ordernummer.
 


Reklamation gäller inte:
varor i Outlet, gåvor eller brukligt slitage (dit räknas att länkar får repor).

Vid reklamation behöver du inte betala något porto.


Reklamationsrätten följer ursprungliga köparen och inte produkten.


Reklamationer ska alltid göras inom skälig tid, vilket av Konsumentverket anses vara 2 månader. 
Varan ersätts med motsvarande produkt: det går inte att ändra bredd eller typ av vara vid reklamation.
Det är inte heller skäl till att avbryta köpet och få pengarna tillbaka direkt utan att Fru Ur fått möjlighet att byta ut produkten två gånger eller direkt meddelar att motsvarande produkt inte finns tillgänlig.

 

Betalning 
När klockan är klar skickas kvitto och betaluppgifter ut. 
Betalning ska därefter ske inom 7 vardagar. Datum för senaste betalning finns i mailet som kommer med kvittot.
Klockan skickas tillbaka när full betalning är erlagd.


Betalsätt
Swish, banköverföring, plusgiro eller postförskott.
Kunden betalar kostnaden om Postförskott skall användas.


Utebliven betalning
Vid utebliven betalning tillkommer påminnelseavgift à 60 kr vid varje påminnelse. Efter tre veckor tillkommer förvaringsavgift à 700 kr per påbörjad månad tills betalningen är till fullo betald. När betalningen är till fullo erlagd inkl avgifter returneras klockan. 

Reklamation
Spara kvittot då det behövs vid eventuell reklamationsåtgärd. Reklamationsrätten är personlig och gäller endast personen på kvittot, dvs överlåtes inte om klockan säljs vidare. 

Reklamation innebär att det är något fel som uppkommit pga vår hantering. Vid sådana fel behöver du inte betala något porto. 


Trycktest
Är en indikation på hur klockan är vattentät idag. Om klockan öppnats eller kronan är utskruvad riskerar vatten att tränga in och skada urverket. Därför rekommenderas trycktest varje gång klockan öppnats eller vartannat år. 

 

Tidigare versioner

Giltig för de som gjort service innan 2018-01-01 

Service
Nedanstående gäller för dig med utlovad garanti:
Garantin gäller i 6 månader fr.om. datumet på kvittot som fås när klockan är klar och servicen/ reparationen är betald. Spara kvittot då det är ditt garantibevis och måste skickas med vid åtgärd.
Garantin omfattar inte skador uppkomna av oaktsamhet (t.ex. om klockan blivit tappad, öppnad eller utsatt för magnetism) eller någon form av vattenskada. Vattenskada gäller oavsett om trycktest utförts eller inte. 
   Garantin omfattar inte åldersrelaterade skador (t.ex. en klocka som någon månad efter service krånglar pga åldersslitage) som uppkom av klockans ålder eller tidigare slitage.
   Garantin gäller inte om kunden väljer att inte följa våra rekommendationer vid service och reparation (t.ex. att byta fjäder eller en del som visar/börjar visa slitage). 
   Tidshållning varierar kraftigt mellan olika urverk och vad som är acceptabelt varierar således.
 Vi kan inte garantera att urverket håller bättre tidshållning än vad tillverkaren specificerar eller att gamla klockor håller tiden lika bra som när de var nytillverkade.

Vi kan hjälpa till att diagnosera fel utan kostnad.
Om det är ett reklamationsärende behöver du inte betala någon frakt. Om det inte räknas som en garantiåtgärd betalar du frakt och delar och ev. kostnad för att vi ska åtgärda felet.
Exempel: kronaxeln går sönder någon månad efter inlämnad service pga ålder/oaktsamhet. Detta är inte en garantiåtgärd så kunden betalar porto för klockan till och från oss, kostnad för nya delar samt en mindre hanteringskostnad för att byta axeln (ca 100 kr). 

Giltig för ordrar gjorda innan: 2018-06-04

Ångerrätt
Samma villkor som ovan, men med ändrade kostnader enligt nedan.

Du står för frakten tur och retur. Avgift för porto och hanteringsavgift som debiteras för frakten till dig är:

- order under 35 kr: 0 kr
- order mellan 36-499 kr: 50 kr
- order över 500 kr: 69 kr