Varan är Slut i lager. Går den beställa?

Svar:
Ja, varor som är slut i lager går att beställa. 

De räknas då som Beställningsvaror och har en längre leveranstid. Inga extra kostnader eller krångel!

 När varan kommit i lager hos oss meddelas du och varan sänds vidare till dig. Leveranstid är 10-14 vardagar.

Vilken bredd ska jag ha?

Svar:
Mät mellanrummet mellan bandhornen på klockan som bilden visar. 

Bredden i millimeter är storleken du ska ha: till exempel 18 mm.


 

Hur byter jag klockarmband?

Svar:
Det finns för det mesta två sätt att byta band. Du behöver inget bandstifsverktyg om du har något substitut hemma, men det underlättar och minskar risken för repor!

Först måste det gamla bandet avlägsnas. Kolla på bandhornen om det finns något hål. Då ska man trycka in en pinne så att bandstiftet fjädrar ut och bandet lossnar.

Om det inte finns något hål på bandhornen ska man använda gaffel-sidan på sitt verktyg och placera mellan bandet och bandhornen. Tryck inåt mot bandet, så kommer det att lossna.

Trä in bandstift i det nya bandet. Tryck in bandstiftet allt som går på ena sidan av bandhornen: t.ex. vänster. För att sedan få in bandet på högra sidan trycker du in stiftets högra topp. För in bandet mellan bandhornen - det gäller att pricka så att stiftet fastnar i hålet. Dra ut verktyget. Akta så att det inte slinter!

Vilket bandstiftsverktyg behöver jag?


Svar:
Det beror på vilken klocka och band du har.

En länk behöver ett verktyg med smal "gaffel": är gaffeln för bred kommer inte verktyget ned i länken och kan lossa bandsstiften.

Är det borrade bandhorn är det "pinnen" som används och dess tjocklek avgörande: är pinnen tjockare än hålet går den inte in.



 

Kan man byta band på alla klockor?

Svar:

Ja, nästan alla. Vissa klockor kan kräva speciella band eller bandstift, men på de allra flesta klockor går det att byta band.

Man måste lossa bandstiften som håller fast armbandet från bandhornen. Detta görs med bandstiftsverktyg eller kniv/smal pinne som man har hemma.

Har man en klocka med sk. natoband eller Daniel Wellington med tygband och vill byta till ett annat så behövs inga verktyg utan man trär av och på tygbandet utan större svårigheter.

 

Hur justerar jag längden på en mesh-länk?

Svar:
Se nedanstående bild: 


Instruktioner för hur man öppnar spännet:

Klockarmbanden är för korta/långa för mina handleder. Finns det band som jag kan köpa?

Svar:
I sortimentet finns för närvarande få band i större respektive kortare versioner: det är läderbanden "Uppsala" (extra) och "Kiruna" (extra långt).  

Kontakta oss gärna via något formulär på sidan och efterfråga så kan vi kanske hjälpa till att ta hem något du önskar! 
T.ex. går det att få ödlebandet KAIRO i XL. Kalv finns i XL, XXL, XXXL

För specialbeställda band gäller ej ångerrätt.






 
Jag har en  Omega. Måste man ha originalarmband ?

Svar:
Nej, det är inget måste utan en individuel smaksak. Eftersom man kan byta spänne mellan band kan man ta vara på originalspännet och sätta på det nya bandet.

Armband av läder är en förbrukningsvara som håller 6-24 månader beroende på användning. Därför kan det bli väldigt kostsamt att byta till märkets egna band: ett läderarmband av kalv från Omega kostar t.ex. mer än ett band av äkta Struts i vårt sortiment. 

MADRID ur vårt sortiment och 16 mm Omega-spänne:

Jag vill se fler bilder på banden! Går det?

Svar:
Fler bilder - och filmer på flera band! - finns att skåda på vår Facebook-sida. 


Klicka annars på knappen nedan för att tas till vårt Galleri för band.

Jämförelse mellan ödlebanden MADRID och KAIRO

Hur ofta ska man serva klockor?

Svar:
Det finns inget definitivt svar, men generellt brukar man säga mellan 3-10 år.  

Oljorna torkar ut och smuts fastnar i oljan, så delar slits om man inte servar den regelbundet. Därför kan det vara billigare att serva regelbundet än att låta den gå tills den stannar eftersom flera delar måste bytas.

Axeltapp i väggur: hel vs nött

Läs gärna mer på vår blogg: http://nouw.com/fruur/category/service--reparationer

Hur kontaktar jag er för service?

Svar:
Gå in på fliken "SERVICE" högst upp på sidan. Fyll i formuläret. Beskriv ditt ärende så utförligt som möjligt. Vi besvarar ditt mail inom 24 timmar.

Vid frakt av klockan är det du som kund som står för fraktkostnad tur och retur. Vi rekommenderar att skicka klockan väl emballerat med Schenker eller PostNord (t.ex. Skicka lätt, REK, Värde). 




Se gärna nedanstående film:

Erbjuder ni garanti på utförd service eller reparation?

Svar:
Nej. För att kunna hålla ett lågt pris och erbjuda kunden flera alternativ av reservdelar kan vi inte erbjuda någon garanti på fortsatt funktion eller tidshållning.

Alternativet vore:

  • att som stora urmakarier byta alla slitagedelar oavsett om de är trasiga eller inte. Detta medför ett betydligt högre pris på den totala servicen.
  • att  inte kunna erbjuda begagnade reservdelar  eller nya delar från motsvarande märke (t.ex. Selitta-delar till ETA-verk). 
  • att inte längre kunna erbjuda "lågpris"-reparation: t.ex. att endast byta en trasig fjäder utan att klockan servas.
  • att grundpriset höjs på både service och reparation för att täcka upp kostnader uppkomna på grund av Åldersslitage på äldre klockor och handhavandefel av kunden. 


Om det på allmän begäran framkommer nog med stöd för att ändra koncept kan vi komma att införa en Garanti och uppdatera prislistan med hänsyn till ovan nämnda punkter. 

Hur vet jag om jag har en kopia? Varför får jag inte lämna in den hos er?

Svar:
Vi stödjer inte den olagliga branschen med kopior. Därför vill inte serva eller repararera klockor som är eller misstänks vara kopior. 

Är man osäker på sin klockas äkthet bör man lämna in den hos Officiell återförsäljare för märket eller en firma som värderar klockor (t.ex. Kaplans). 

Vi utfärdar inga sådana intyg och vill inte heller att ni skickar misstänkta kopior för att vi ska kontrollera om de kan vara äkta. Därför har vi satt en kostnad på 500 kr om klockan som skickas visar sig/misstänks vara kopia (liknande kostnad som äkthetsintyg kostar).

"Är priset för bra för att vara sant" så är den med största sannorlikhet inte äkta. Jämför med bilder på internet mot exakt modell. Ser urtavlan och bakboetten likadan ut: står det samma text och logo? Har den samma visare? Är det en gammal klocka kan man även kolla så att urtavlan har åldrats på korreket sätt (vita tavlor blir gulaktiga).

Har ni möjlighet så öppna bakboetten: kontrollera att urverket är korrekt för både märket och modellen.

Hur kan jag betala?

Svar:

  • Swish
    Du anger ditt (beställarens) efternamn som Meddelande. Du behöver inte betala från samma telefonnummer som anges vid beställningen.
     
  • Banköverföring
    Du anger ditt (beställarens) efternamn vid inbetalningen som Meddelande. Beroende på bank kan det ta 1-2 dagar innan betalningen är registrerad på vårt konto. 
     
  • Plusgiro
    Du anger ditt (beställarens) efternamn som Meddelande/OCR vid inbetalning.
     
  • Postförskott
    Gäller endast vid Service av klockor.
    Du betalar då hos ditt postombud när du hämtar ut varan.

Kan jag få rabatt?

Svar:
Eftersom våra marginaler är väldigt låga kan vi inte ge någon rabatt även om man köper många varor, men vi bjuder alltid på frakten*.

Vi erbjuder hellre våra kunder ett konstant prispressat pris och fri frakt än att höja priserna med 30-70% för att kunna köra en ordentlig rea någon gång per år.


Vi har dock en ”Outlet”!
Där har varorna nedsatt pris, men av en anledning. Ofta kan varan ha produktionsfel eller att det är en kund som tyvärr ångrat en specialbeställning.

Emellanåt har vi en kort tidsbegränsad kampanj med nedsatta varor som t.ex. hör till ett utgående sortiment. Håll ögonen öppna!  


* Vid minsta ordersumma om 25 kr
Gäller ordrar i Sverige och frakten avser vanligt brev till postlåda med PostNord.

Jag har inte råd just nu. Går det delbetala eller vad händer om jag struntar i att betala?

Svar:
På Tradera erbjuder Fru Ur betalning med Klarna, där det är möjligt att betala med faktura (14 dagar) eller Klarna konto. 
Finns det en vara i sortimentet som ej är upplagd på Tradera kan du göra en Förfrågan och varan läggs upp även där - så du kan välja Klarna.

Om du beställer via hemsidan och struntar i att betala kommer ingenting att skickas och du riskerar att spärras från framtida köp hos Fru Ur. 

Gör du en service och inte betalar konfiskeras klockan. Klockan skickas inte tillbaka förrän fullagd betalning görs.



 

Länk till annonser där Klarna erbjuds:
Tradera

Kan jag ångra mig?

Svar:
För varor i lager och Beställningsvaror har du enlig lag 14 dagars ångerrätt. Den gäller från det att du får hem ordern. Du kan således inte ångra en lagd order och sedan inte betala för den. 

Levereras varan  i en genomskinlig förpackning får den inte vara bruten utan inspektion kan göras utan att vidröra varan. 
Som kund ska man få en ny och oanvänd produkt. Därför kan vi inte ta emot returer av varor som är ute ur förpackningen med tanke på att den ska säljas vidare till en annan kund för fullt pris. 

När vi mottagit en retur kontrollerar vi att varan är i samma skick som när den skickades. Skulle förpackningen vara bruten eller ha annat fel kan det komma att bli prisavdrag på återbetalningen och varan hamnar i vår "Outlet". Mer information finns under fliken "Villkor".


Vid Specialbeställningar:
Nej.
Vi vill ge våra kunder den bästa servicen och beställer hem varan så fort ordern är lagd. Då åtar man sig även att betala för den vara som man beställt. Betalar man inte kommer ingenting att skickas och man blir spärrad från framtida köp hos oss. 

Specialbeställningar tas nämligen hem specifikt för dig och avser varor som inte finns i vårt ordinarie sortiment. En utebliven betalning innebär således extra arbete och kostnad för oss. 


Vid Anpassade produkter:
Nej.
Detta avser t.ex. om du ber oss montera ett Omega-spänne på ett band. Eftersom spännet då tas ur sin originalförpackning kan vi inte sälja den till fullpris till en annan kund om du skulle ångra dig.

FICK DU INTE SVAR PÅ DIN FRÅGA?

Kontakta oss!
 

  • (max 50 MB)

Jag behöver hjälp att hitta ett passande band!
Hur gör jag?


Svar:
Hör av dig via formuläret till vänster. Försök berätta så mycket om klockan och önskemål om band. 

- bandets bredd
- material? Färg? 

Vi kan ta hem fler band och spännen än som finns på hemsidan: t.ex. Struts i 24 mm och deployment clasp

På specialbeställningar gäller inte ångerrätt.